החוק להגנת הספרות והסופרים - הרקע והמטרות המוצהרות מול הנזקים החמורים שיגרום לציבור לתרבות ולספרות בישראל.
הרקע ומטרות חוק הסופרים כפי שמופיע באתר משרד התרבות הנמצא תחת השרה לימור ליבנת יוזמת החוק לעומת התוצאות האמיתיות של החוק
רקע להצעת החוק:(משרד התרבות)
"הספר והספרות נחשבים כמוצר בעל ערך תרבותי מובהק ובמדינות רבות בעולם המערבי התעורר בשנים האחרונות צורך להסדיר את מעמדם באמצעות חקיקה.
במדינת ישראל שורר בשנים האחרונות מצב ייחודי שבו התנהלות שוק הספרים מוכתבת כמעט באופן בלעדי על ידי דואופול המורכב משתי רשתות השולטות בכ- 80% מהשוק, כשאחת מהן מתאפיינת במבנה משפטי של בעלות אנכית, באופן בו היא נשלטת על ידי הוצאת ספרים גדולה. מצב זה גורם לפגיעה קשה בעיקרון התחרות החופשית. משרד התרבות סבור כי לנוכח הדברים אין מנוס מלהסדיר את השוק גם אם במחיר של התערבות מסוימת בתנאי השוק החופשי."
במדינת ישראל שורר בשנים האחרונות מצב ייחודי שבו התנהלות שוק הספרים מוכתבת כמעט באופן בלעדי על ידי דואופול המורכב משתי רשתות השולטות בכ- 80% מהשוק, כשאחת מהן מתאפיינת במבנה משפטי של בעלות אנכית, באופן בו היא נשלטת על ידי הוצאת ספרים גדולה. מצב זה גורם לפגיעה קשה בעיקרון התחרות החופשית. משרד התרבות סבור כי לנוכח הדברים אין מנוס מלהסדיר את השוק גם אם במחיר של התערבות מסוימת בתנאי השוק החופשי."
מטרת הצעת החוק:(משרד התרבות)
"הצה"ח(חוק הסופרים) נועדה בראש ובראשונה להבטיח שהציבור הישראלי בהווה ובעתיד יוכל ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית. זכות זו תמומש רק אם סופרים ומשוררים בישראל יקבלו גמול הולם וראוי תמורת יצירתם, כך שיוכלו להמשיך ליצור ולקדם את הספרות בשפה העברית.
בנוסף, נועדה הצה"ח לשמור על גיוון תרבותי בפרסום ובהפצה של ספרים בישראל, וכן לאפשר תחרות הוגנת בין הוצאות הספרים השונות. כפועל יוצא של האמור, החוק יאפשר לציבור הקוראים לבחור מבין מגוון רחב של ספרים לפי רצונותיהם וטעמיהם ולאפשר תחרות בין הוצאות הספרים, מפיצי הספרים וחנויות הספרים בנוגע לכמות, למגוון ולאיכות הכותרים המוצעים לצרכן. הודות לכך הציבור בישראל יוכל לא רק ממגוון תרבותי רחב יותר אלא גם ממחיר נקוב לצרכן נמוך יותר של ספר מזה המוצע כיום."
בנוסף, נועדה הצה"ח לשמור על גיוון תרבותי בפרסום ובהפצה של ספרים בישראל, וכן לאפשר תחרות הוגנת בין הוצאות הספרים השונות. כפועל יוצא של האמור, החוק יאפשר לציבור הקוראים לבחור מבין מגוון רחב של ספרים לפי רצונותיהם וטעמיהם ולאפשר תחרות בין הוצאות הספרים, מפיצי הספרים וחנויות הספרים בנוגע לכמות, למגוון ולאיכות הכותרים המוצעים לצרכן. הודות לכך הציבור בישראל יוכל לא רק ממגוון תרבותי רחב יותר אלא גם ממחיר נקוב לצרכן נמוך יותר של ספר מזה המוצע כיום."
מטרות החוק כפי שהן מופיעות בחוק שאושר
פרק א': מטרות החוק1 מטרות חוק זה הן להבטיח לסופרים ישראלים גמול הולם בעד יצירתם, לקדם את
הספרות בישראל, לשמור על גיוון תרבותי בפרסום ובהפצה של ספרים בישראל, לתת
הזדמנות לקוראים לבחור מבין מגוון רחב של ספרים לפי רצונותיהם וטעמיהם ולאפשר
תחרות בין הוצאות הספרים וחנויות הספרים בנוגע לכמות, למגוון ולאיכות הספרים
המוצעים לצרכן.
החוק להגנת הספרות והסופרים - אתר הכנסת
תמצית החוק
החוק ארוך ומסורבל וישנים פרטים מינוריים רבים נוספים כמו זכות לתת הנחה בשבוע הספר ,תגמולים של 80% מהמספרים לעיל לסופר שזה ספרו הראשון וכ"ד אך עיקרי החוק הם בסעיפים 1 עד 3.1)חנות או רשת ספרים: תוכל למכור ספר אך ורק במחיר הקטלוגי שקבעה ההוצאה לאור למשך 18 חודשים מהוצאת הספר
2)מוציא לאור - סופר:התגמול לסופר עבור 6000 העותקים הראשונים 8% מהמחיר הקטלוגי ו10% עבור כל ספר מעבר ל6000 העותקים הראשונים.
3)מוציא לאור - סופר: במשך 7 שנים לאחר תקופת ההגנה של 18 חודשים ישלם המוציא לאור 16% מהתקבולים שקיבל
יישום ופיקוח - חוק הספרים והספרות משרד הכלכלה
מצב שוק הספרים לפני חוק הסופרים (מקור - הספריה הלאומית)
כמה ספרים יש? תמונת ההוצאה לאור בישראל 2012
לקראת 'שבוע הספר העברי' הספרייה הלאומית חושפת:
בשנת 2012 יצאו לאור 8,176 פרסומים חדשים (כ-1,000 יותר מאשר בשנת 2011)
ועוד נתונים מעניינים:
| • | 81% מהספרים הם ספרים מקוריים בעברית, והשאר הם תרגומים משפות זרות. |
| • | כ-16% מהספרים (1,224) הם ספרי פרוזה ושירה. |
| • | נרשם גידול במספר ספרי הילדים והנוער (836 ספרים חדשים יצאו השנה לעומת 660 אשתקד). |
| • | 212 ספרי בישול ותרבות פנאי יצאו ב-2012. |
| • | כ-60% מההוצאות לאור הינן הוצאות מסחריות, 16% הוצאות עצמיות ואילו השאר הן מוסדות, ארגונים, עמותות ומשרדי הממשלה. |
| • | לראשונה נקלטו בספרייה הלאומית 100 ספרים אלקטרונים.. |
עיון בדוח השנתי שמפרסמת הספרייה הלאומית מדי שנה לקראת שבוע הספר העברי, מגלה שבמהלך שנת 2012 נרשמו בספרייה הלאומית במסגרת "חוק הספרים" לפחות 8,176 פרסומים חדשים, ביניהם 7,487 ספרים שראו אור בישראל, 273 תקליטורים וכן 3,484 תקופונים (כגון עיתונים, מקומונים, כתבי עת ועלוני פרשת שבוע), שמתוכם 416 ראו אור לראשונה השנה. מקור - הספריה הלאומית | | |
המספרים מדברים בעד עצמם, אך מה מסתתר מאחוריהם? בשנת 2011 לשם השוואה, נרשמו בספרייה הלאומית 6,876 פרסומים, וביניהם 6,302 ספרים חדשים מכל מין וסוג: פרסומים ממשלתיים, מסחריים ופרטיים, מחקרים, עיון, סיפורת, ספרי קודש וספרי ילדים, בשלל שפות, ז'אנרים וסגנונות. מספר מכובד לכל הדעות. בשנה שלפניה (2010) נקלטו 6,285 ספרים, ובשנת 2009 נקלטו 6,326. שנת 2004, שנת הולדתו של הפייסבוק, ראתה לא פחות מ-6,436 ספרים חדשים נכנסים בשעריה של הספרייה הלאומית.
לאור כל זאת, האם אפשר באמת לדבר על מותו של הספר ועל התמעטות הקוראים? ביקור בספרייה הלאומית יראה ללא ספק מדפים
עמוסים כל טוב. 7,487 הספרים שיצאו לאור השנה (גידול של כ-1,000 ביחס ל-2011) עומדים בכבוד בסטנדרטים שהעמידו הלאומית בעולם התרבות והרוח בישראל בעקבות תהליך ההתחדשות אשר היא עוברת. איסוף הפרסומים, תוך חיזוק הקשר עם המו"לים והיוצרים בארץ, הוא משימה לאומית שהספרייה גאה לשקוד על ביצועה. מקור - הספריה הלאומית |
סך הספרים שיצאו בישראל בשנים 2007 - 2012 לפני החלת החוק
2008 - 6384 ספרים
2009 - 6326 ספרים
2010 - 6285 ספרים
2011 - 6302 ספרים
2012 - 7487 ספרים
אלו הנתונים שעמדו בפני המחוקק כאשר הגדיר את שוק הספרים כשוק הנמצא במשבר למרות שעיון במספרים מראה תמונה אחרת לגמרי, השוק חי תוסס וגדל ומצבו מעולם לא היה טוב יותר או כפי שמציינת הספריה הלאומית "המספרים מדברים בעד עצמם"
המטרות המוצהרות של חוק הסופרים אל מול הנזק הלא מוצהר של החוק על התרבות הספרות והציבור בישראל.
השפעות חוק הסופרים על השוק
משמעות האיסורים וההגדרות היא פגיעה קשה בצרכן ובסופר שנמצא בעקומת הביקוש מתחת למחיר המינימום שהוגדר על ידי ההוצאה לאור, במצב הנוכחי ספרים של סופרים חדשים וספרים שפונים לקהל מצומצם יותר או ספרים שהמלאי שלהם גדול (ציפיות של מומשו לגבי הביקוש לספר) נמכרו על ידי הרשתות במחירים נמוכים ממחירם הקטלוגי כאשר ארבעה ספרים במאה שקלים הוא המבצע המפורסם ביותר ואפשרו לקהל חשיפה גדולה לספרים וסופרים חדשים כאלה שבלי מחירם ושיווקם האגרסבי לא יכלו להגיע לקהל והקהל לא יכל להגיע אליהם, כל אלו יצנזרו מהשוק וקונה מרצון ומוכר מרצון לא יכלו להיפגש וזכות הדיבור של סופרים חדשים שההוצאות לאור לא יהמרו עליהם או כאלה שפונים לקהלים מצומצמים תחסם.
הפגיעה השניה היא מחיר גבוה יותר עבור כל ספר שנרכוש. עכב חוסר היכולת לשנות את המחיר במשך 18 החודשים הראשונים חייבת ההוצאה לאור לנחש את המספר המדויק של ספרים שהשוק יבקש לרכוש במחיר שהגדירה עוד לפני שהספר יצא והציבור שכן לאחר יציאת הספר לא ניתן לשנות את מחירו גם אם נחל כישלון והפך למלאי מת לא ניתן להוריד את המחיר על מנת לצמצם את ההפסד ולהגדיל את התגמול שיקבל הסופר וגם אם הספר הפך להיט שבתנאים הקיימים ניתן להקטין את ההנחה מהמחיר הקטלוגי שהיום נקבע במכוון גבוה ממחיר המכירה בפועל ואפשר גמישות מחיר על פי הביקוש לספר והגדלת ההכנסות לחנות להוצאה ולסופר.
החלק השלישי פחות רלוונטי מבחינת המחיר לצרכן שכן הוא נמצא בחלק שבין הסופר להוצאה לאור ופגיעתו היא בסופר החדש והלא מוכר ובסופר שפונה לקהל מצומצם סופרים שההוצאה לאור לא "תהמר" על ביקוש שיכסה את ההשקעה במחיר מינמום הנגזר מהחוק החדש פשוט לא יוכלו להוציא ספרים והמשמעות מבחינת התרבות והקורא פחות ספרים מגוון קטן יותר שפונה לקהל רחב עם מכנה משותף רחב ככל האפשר במילים אחרות שוק הספרים נדחף להיות ערוץ 2 חדש.
מי כן יהנה מהשינויים בחוק ? סופרים מצליחים ומפורסמים שגם היום הכנסתם גבוהה והוצאות לאור של סופרים מצליחים והוצאות לאור המספקות ספרים שהביקוש להם גבוה או קשיח, משמעות החקיקה היא בעצם הקטנה מכוונת של היצע הספרים והסופרים כשהחלק שיצא מהשוק הוא החלק החדש, צעיר, ופחות עממי (פונה לנישה צרה יותר) וכל מי שלא מתאים לחברים הקיימים והחזקים במערכת להמר עליו ועל חשבונו יגדלו הסופרים המבוקשים יותר ותחומי העניין עם הקהל הרחב בלבד.
מטרות החוק המוצהרות מול ההשפעות האמיתיות של החוק
מטרות החוק כפי שהן מופיעות בחוק הסופרים עצמו
1)"מטרות חוק זה הן להבטיח לסופרים ישראלים גמול הולם בעד יצירתם,
2) לקדם את הספרות בישראל,
3)לשמור על גיוון תרבותי בפרסום ובהפצה של ספרים בישראל,
4)לתת הזדמנות לקוראים לבחור מבין מגוון רחב של ספרים לפי רצונותיהם וטעמיהם
5)ולאפשר תחרות בין הוצאות הספרים וחנויות הספרים בנוגע לכמות, למגוון ולאיכות הספרים
המוצעים לצרכן."תוצאות חוק הסופרים בפועל
1) החוק גורם לכך שסופרים מצליחים מאוד ומפורסמים אכן יקבלו יותר תמורת עבודתם אך במחיר של הדרתם של הסופרים הצעירים והפחות מפורסמים ומצליחים וכן כל הסופרים והספרות הפונים לתחומים צרים יותר ולקהל מצומצם יותר שיודרו מהשוק ולא יקבלו דבר ואפילו לא יוכלו לממש את זכות הדיבור שלהם בחינם.
2) תוצאת החוק היא ספרות מצומצמת המרוכזת בטווח הצר של המכנה המשותף הנמוך הרחב ביותר ואובדן של דעות וכישרון שלעולם לא נדע מה וכמה איבדנו.
3) תוצאות החוק היא הקטנה של הגיוון הספרותי והגדלת כוחה של ההוצאה לאור כישות מצנזרת (מרצון או שלא מרצון מספר הספרים הנמכרים ומצדיקים הדפסה במחיר גבוהה יותר לעולם יהיה נמוך יותר) על חשבון כוחו של הסופר.
4) כמו שכתבתי קודם תוצאת החוק הפוכה המגוון ירד והמגוון יתרכז בתחום הצר של המכנה המשותף הנמוך ביותר.
5) החוק יקטין את הכמות יצמצם את המגוון וירכז את איכות הספרים סביב המכנה המשותף הנמוך ביותר תוך הקטנה דרסטית של יכולת הסיכון של המערכת על דעות שונות קהלים קטנים ויכולת השיקום משגיאה של הוצאה לאור (כולנו בני אדם ואף אחד לא יכול לנחש תמיד את טעמו ותאבונו של השוק לספר שעוד לא יצא) תקטן גם היא.
סיכום
חוק הסופרים והספרות מטיב עם קבוצה קטנה של סופרים והוצאות לאור מצליחות ומבוססות שדחפו אותו במחיר פגיעה אנושה בחופש העיסוק בחופש הקניין ובזכות הדיבור. החוק הוא פיגוע בעולם הספרות והתרבות בישראל שלפני החוק למרות שלא היה מושלם וכן רצוי שיהיו יותר משני מפיצים מרכזיים בשוק. השוק שיגשג וגדל גם מבחינת כמות הכותרים וגם מבחינת מספר הקוראים והכי חשוב רמת הנגישות של כותבים וקוראים לשוק היתה גבוהה מצבם של הצרכנים ויכולת הכניסה של ספקים(סופרים) טובה דרמתית לעומת המצב לאחר החוק וכעת נותר רק לחכות ולראות כמה נזק יגרם לפני שיתעשת המחוקק אם בכלל ויחזיר את המצב לקדמותו.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה